Cubetto is een houten robot die kinderen spelenderwijs leert programmeren. Door fysieke blokjes op het programmeerbord te plaatsen, sturen leerlingen de robot stap voor stap aan. Op deze pagina lees je hoe je Cubetto kunt klaarzetten en gebruiken in de klas.

Wat heb je nodig?

Cubetto startgids

Cubetto handleiding

  1. Controleer of de batterijen in zowel de Cubetto-robot als het programmeerbord zijn geplaatst.
  2. Zet eerst het programmeerbord aan en daarna Cubetto. Beide lampjes moeten gaan branden.
  3. Leg de kaartenmat uit op de grond. Dit is het speelveld waarop Cubetto beweegt.
  4. Laat leerlingen de blokken (vooruit, linksaf, rechtsaf, functie) in de juiste volgorde op het programmeerbord plaatsen.
  5. Druk op de blauwe startknop om het programma uit te voeren. Cubetto voert de stappen één voor één uit.

Instructiefilmpje

In het filmpje hieronder zie je hoe je Cubetto opstart, het programmeerbord gebruikt en hoe leerlingen hun eerste route kunnen programmeren.

Tips en oplossingen bij problemen

Reageert Cubetto niet? Dan zijn de batterijen waarschijnlijk leeg of is de verbinding is verbroken.

  • Controleer of alle batterijen goed geplaatst zijn en de lampjes branden.
  • Zet beide apparaten uit en opnieuw aan om de verbinding te herstellen.

Als Cubetto de verkeerde route rijdt, liggen de blokjes waarschijnlijk in de verkeerde volgorde of er zit een verkeerd blokje in de reeks. Controleer de volgorde van de blokjes of leg de blokjes nogmaals in de juiste volgorde en druk opnieuw op start. Zorg ervoor dat alle blokjes aansluiten en er geen lege gaten in de route zitten.

Er zijn vier verschillende kleuren blokjes. Dit is de betekenis van de verschillende kleuren:

  • Groen: Cubetto gaat vooruit (15cm)
  • Geel: Cubetto draait 90° met de klok mee.
  • Rood: Cubetto draait 90° met de klok mee.
  • Blauw:  Cubetto volgt de functielijn. De functielijn kun je onderaan het bord programmeren.

Met de transparante mat is het mogelijk om eigen thema’s aan Cubetto te koppelen. In Canva kun je zelf de tegels voor de mat ontwerpen, dit kan bijvoorbeeld met het bestand via deze link. De tegels hebben een afmeting van 145×145 mm en hoeven niet gelamineerd te worden. Je knipt ze uit en steekt ze vervolgens in de hoesjes van de transparante mat.